כלבנות טיפולית – הבית שלנו

בשכונת עין הים, מול רכסי הכורכר של השרון הצפוני ובמרחק נגיעה מחוף הים,
שוכן מתחם כלבנות טיפולית של מדברים עם כלבים – המרכז הישראלי ליחסי אדם וכלב.

המתחם המשתרע על שטח של דונם, מהווה מרכז מנהלתי, פדגוגי ולוגיסטי של מדברים עם כלבים ומשמש את הצוות המקצועי לטובת היערכות, למידה ופיתוח מערכים.
בנוסף, המתחם מספק שירותים שונים כמו הפעלות לילדים, קורסים מקצועיים לסטודנטים במסלולי הלימוד השונים בבית הספר להכשרות של מדברים עם כלבים, הפועל במקום.

מתחם מדברים עם כלבים נגיש לנכים וכולל משרדים לצוות העובדים והמנהלים, מטבחון ושתי כיתות לימוד: כיתת לימודים עיוניים הכוללת אמצעי הוראה מתקדמים, ספרייה מקצועית ועמדות מחשבים
וכיתה לעבודה מעשית, המצוידת בעזרי הדרכה המעניקים למשתתפי ההכשרות והקורסים
חווית לימודים עשירה ואפקטיבית.

בסמוך לכיתות הלימוד נמצא שטח מטופח ורחב ידיים, בו שוהים השותפים שלנו לעשייה. הכלבים.
כאן הם מעבירים את זמנם במשחק או במנוחה בין הפעילויות השונות וכאשר הם ממתינים לבעליהם
בדרך הביתה, בתום יום העבודה.

נשמח לארח אתכם!

בקרו אותנו :)

קורסים מקצועיים

Click to open the interactive map

כלבנות טיפולית – מדברים עם כלבים – המרכז הישראלי ליחסי אדם וכלב
  • הכשרות לסטודנטים
  • חינוך בעזרת כלבים
  • סיוע ושיקום בעזרת כלבים
  • פעילויות חוויתיות
  • אילוף כלבים למשפחות
  • קצת עלינו
  • הכשרות לסטודנטים
  • חינוך בעזרת כלבים
  • סיוע ושיקום בעזרת כלבים
  • פעילויות חוויתיות
  • אילוף כלבים למשפחות
  • קצת עלינו
כלבנות טיפולית – מדברים עם כלבים – המרכז הישראלי ליחסי אדם וכלב
  • הכשרות לסטודנטים
  • חינוך בעזרת כלבים
  • סיוע ושיקום בעזרת כלבים
  • פעילויות חוויתיות
  • אילוף כלבים למשפחות
  • קצת עלינו
  • הכשרות לסטודנטים
  • חינוך בעזרת כלבים
  • סיוע ושיקום בעזרת כלבים
  • פעילויות חוויתיות
  • אילוף כלבים למשפחות
  • קצת עלינו

למה כלב? על הסיוע בעזרת כלבים לילדים מיוחדים

28 בינואר 2018 dogslead
כלבנות טיפולית

סיוע בעזרת בעלי חיים

העבודה הטיפולית עם ילדים אוטיסטים משלבת בתוכה שלושה סוגי טיפול שונים:

  • טיפול סביל (תרפיה פסיבית), שעיקרה צפייה בבע"ח,
  • טיפול מפעיל (תרפיה אינסטרומנטלית), שעיקרה שימוש בבע"ח כאשר הדגש מושם על תנועה ומרכיבים גופניים
  • וטיפול אנתרופומורפי, שעיקרו שימוש בבע"ח כאשר הדגש בטיפול הוא על משמעויות הכמו- אנושיות (אנתרופומורפיות) של בע"ח.
    העבודה בעלת אופי פסיכולוגי או פסיכותראפי (שליו 1996 ), שילוב השיטות השונות צריך להתבצע בהתאמה לילד ולרמת קשייו. מרבית הדרכים המקובלות לטיפול בילדים אוטיסטים, מבוססות על: מגע אינטנסיבי וקרוב עם בני אדם – גורם המרתיע ומאיים על הילד האוטיסט ועל הצורך בפעולות ממשיות ושינוי מהותי המלחיצים ומעוררים התנגדות. את מקור התנגדות ניתן למצוא בכך שילדים אוטיסטים מתנהגים כלפי הסביבה האנושית, כאובייקט חלקי, הם מתייחסים לאנשים כאל חפצים, מתייחסים אל היד המגישה את האוכל, עבורם העולם לא היה קיים מעולם, הוא מת והם היחידים שנותרו בחיים. כתוצאה מכך, יוצרים ילדים אוטיסטים עולם פנימי דימיוני משלהם, הכולל גם חברים דמיוניים. כאשר הילד מטפח בע"ח ודואג לו, ישנה האפשרות של חדירה של העולם החיצוני, המציאותי, אל עולמו הפנימי של הילד.
    תכונותיהם המיוחדות של בע"ח כגון: יכולת בלתי מוגבלת לקבלה ללא תנאי, נתינת תשומת לב, מאפשרים מחילה, נתינת אהבה ללא תנאי שאינה מהולה באי אמון או חשש ויכולתו של בע"ח לשמש כאובייקט לאמפתיה, כל אלה יכולים לאפשר חדירה של בע"ח אל עולמו הסגור של הילד האוטיסט אשר התעניינותו בעצמו בלבד היא כה מהותית. מלבד העולם הפנימי והסגור של הילד האוטיסט משמש האוטיזם עבור הילדים אמצעי לשליטה על סביבתם הדוממת והסגורה, כל קשר אנושי נתפס כמאיים על השליטה ולכן הוא בלתי נסבל.
טיפול בעזרת כלבים
טיפול בעזרת כלבים

בטיפול באמצעות בע"ח הילד הוא השולט, הוא קובע אם, מתי ומה תהא מידת האינטראקציה שתיווצר ומעבר לכך בע"ח מאפשר לילד להיות "מלך" בזמן הטיפול והדבר מחזק את השליטה של הילד ולא פוגעת בה. כאשר נוצר קשר בין הילד לבין בע"ח הוא בד"כ מתקדם באיטיות רבה, תחילת הקשר תהיה כלפי בע"ח, מאוחר יותר ייתכן שהקשר יופנה כלפי המטפל ובהמשך כלפי בני אדם אחרים.

הטיפול באמצעות בע"ח מהווה מפגש עם אובייקט/ אמצעי, המאפשר לילד להגיע לאהבת אדם, וזאת על מנת לאפשר פיתוח אישיותו המנותקת של הילד האוטיסט, אמצעים אלה הנם פעולות רתמיות כתנועה וכן מפגש עם גירויים תחושתיים הגורמים הנאה לאיברי החישה. ידוע שילדים לומדים את ההבדל בין האני לסביבה דרך גופם, זה נכון במיוחד עבור ילדים אוטיסטים שהקשר שלהם עם המציאות הנו קלוש ביותר. מכאן שההיקשרות חייבת להיות במלוא הגירויים החושיים, המגע אחד הגירויים דרכו מגלה הילד האוטיסט את עצמו, גופו, דרך גילוי זה הוא לומד על העולם החיצון. תחושת המגע מאפשרת לילד לשלוט על בע"ח ודרך שליטה בבע"ח הוא מתחיל לשלוט על העולם החיצון.
לדוגמא: במהלך טיפול הילד מתבקש לנסות ולהיות הכלב שאיתו הוא משחק, בד"כ הילד מרגיש שהוא שולט במצב, הוא ילך על ארבע ואפילו ינבח ככלב, דרך חוויה זו לומד הילד על גופו ומקבל רמז לגבי מיקומו ביחס לעולם החיצון.
הסתייעות בבע"ח מאיצה את קצב הקשר שנוצר בין הילד למטפל ובעקבותיו מואץ גם הקשר של הילד עם העולם החיצון. תפקידו של המטפל במהלך הטיפול הוא להיכנס לפינה קטנה מעולמו של הילד באמצעות החיה, פינה בה הילד מרגיש בטוח, שם מוצא המטפל נק' משותפת עם הילד, הדלתות יכולות להיפתח וקשר יכול להיווצר.
המטפל צריך להיות מיומן בקריאת שפת הגוף של הילד וזאת עקב אופי הטיפול שהוא פחות מילולי, בנקודה זו הדבר מחזק את ההתאמה לאוכלוסיית הילדים האוטיסטים. לעיתים המטפל יכול למצוא עצמו מביט על הילד ובע"ח בעת משחק, המטפל ישאב מידע רב מתנועות הגוף של הילד, צליל קולו והבעות פניו.

מתוך המחקרים המעטים שנעשו בנושא, הטיפול בילדים אוטיסטים בעזרת בע"ח, ניתן להניח כי לבע"ח השפעה חיובית על הילדים האוטיסטים, המחקרים הראו כי בעקבות החשיפה של הילדים לבע"ח חלה, עליה במגעים החברתיים, בכישורים התקשורתיים ומיומנויות לימודיות, זאת לעומת ירידה בהתנהגויות אוטיסטיות אופייניות.

טיפול באמצעות בע"ח אינו מהווה "תרופת פלא" עבור הילדים האוטיסטים, אך נראה שהוא יכול לסייע בתחומים רבים.

סיוע בעזרת כלבים

כמו עם שאר בע"הח-הכלב משמש כ"כלי" בעזרתו ניתן להכניס אל עולמו הפנימי והכמעט סגור של האוטיסט את העולם החיצוני.
בעבודתי זו התמקדתי בתוכנית התערבות עבור הלוקים בתסמונת אספרגר.
סיוע בעזרת כלבים יוכל לסייע בטיפול והתמודדות במס' מישורים עיקריים- התנהגותי, נפשי(חרדה ודיכאון) ומוטורי-גופני.
דרך הכלב ,הלוקה בתסמונת יוכל ללמוד על התנהגויות חברתיותמקובלות,שפת גוף נכונה חברתית והבנה של הבעות פנים שונות והתגובה הנכונה להם, דבר המהווה קושי רב עבור אותם סובלים מתסמונת אספרגר.
הלימוד ברובו יעשה בעזרת תמונות הממחישות את הדברים ולאחר מכן תמיד יעשה קישור בין התמונות אל המציאות, כל זאת בגלל הקושי בהבנת דברים סימבולים שאינם מוחשיים, כמו: רגשות. לדוג: איך אנחנו מרגישים היום? שמח/ עצוב- מראים את הפרצופים המתאימים בעזרת תמונות, בנוסף- מקשרים זאת אל הכלב- כלב שמח-מקשקש בזנב, עצוב- זנב בין הרגליים. הקישור אל הכלב הוא חשוב בגלל שהוא מאוד משמעותי מבחינת המטופל הוא הגשר שלנו אליו ויכול לעזור לנו להבין מה המטופל באמת מרגיש.
במהלך הזמן ,הקשר בין הכלב למטופל גדל והמטופל לומד לסמוך על האחר ואף לעיתים מקבל ביטחון מעצם השהייה בסביבת חבר שמבין אותי, מצחיק אותי, לא שיפוטי כלפיי וכיוצ'.  המטול יוצר קשר חברתי עם הכלב- דבר שלעיתים לא היה להם בעבר וכאן זה המקום שבו יש לו "חברים".
דבר נוסף שבו ניתן לראות כי הכלב מסייע הוא במישור המוטורי-גופני, הסובלים מהתסמונת לעיתים סובלים מסרבול מוטורי ותנועות גוף מגושמות. המטופל יחד עם הכלב מתרגל את המוטוריקה העדינה-גסה. התרגול יעשה בהתאם למצב של מי שעומד מולנו ותכלול: סירוק,זריקת כדור/חפצים מתאימים,הליכה/ ריצה ושיפור הקוארדינציה הגופנית בכללי.

קודםלפוסט הקודםטיפול בפחד מכלבים
לפוסט הבאמה זאת אהבה?הבא

שתף מאמר זה

שיתוף ב facebook
Facebook
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

צור קשר
טיפול באמצעות כלבים
  • דף הבית
  • לכל המאמרים
  • לימודי כלבנות טיפולית
  • טיפול בעזרת כלבים
  • הפעלות לימי הולדת
  • כלבנות טיפולית בחינוך
  • אילוף כלבים
    • חינוך לצרכים
    • חרדת נטישה אצל הכלב
    • מכת חום בכלבים
    • איך בוחרים כלב
תפריט
  • דף הבית
  • לכל המאמרים
  • לימודי כלבנות טיפולית
  • טיפול בעזרת כלבים
  • הפעלות לימי הולדת
  • כלבנות טיפולית בחינוך
  • אילוף כלבים
    • חינוך לצרכים
    • חרדת נטישה אצל הכלב
    • מכת חום בכלבים
    • איך בוחרים כלב
מאמרים אחרונים
  • מה זאת אהבה?
  • למה כלב? על הסיוע בעזרת כלבים לילדים מיוחדים
  • טיפול בפחד מכלבים
  • כלבנות חינוכית בנוער עם סיכוי
  • גישה טיפולית בשיעורי כלבים ואנשים
חיפוש

עקבו אחרינו

רוצים לדעת מה קורה אצלנו ברגעים אלה ממש?

סקרנים?

לחצו על כפתור הכניסה ותגלו מה עשינו לאחרונה...
כניסה

העשייה שלנו

  • הכנה לבגרות בכלבנות
  • שיעורים עם כלבים
  • ימי שיא
  • חוג מדברים עם כלבים
  • הפעלות ליום הולדת עם כלבים
  • מתן סיכוי לנוער בסיכון
  • מפגשי טיפול בפחד מכלבים
  • הפעלות בצהרונים
  • הכשרת כלב טיפולי

קורסים מקצועיים

  • לימודי כלבנות טיפולית
  • הכשרות מטפלים
  • חינוך וסיוע באמצעות כלבים
  • לימודי הדרכה כלבנית
  • קורס כלבן טיפולי
  • סיוע טיפולי בעזרת כלבים
  • תרפיה עם כלבים
  • תעודת מחנך מסייע ומשקם
כלבנות טיפולית
  • חבצלת השרון 32, חדרה
  • 052-3471820
  • מדברים עם כלבים
  • eran@talk2dogs.co.il

הפייסבוק שלנו

עידכונים מהפעילויות בפייסבוק

כל הזכויות שמורות ל'מדברים עם כלבים - המרכז הישראלי ליחסי אדם וכלב' © 2002

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס