הטיפול בסינופוביה - פחד מכלבים
רוצים לדעת עוד? לפגישת ייעוץ או לטיפול בחרדות השאירו פרטים
אבחון ראשוני
טיפול בפחד מכלבים מתחיל באבחון ראשוני על מנת לקבוע את אופן ההתערבות הטיפולית, עלינו לאבחן את רמת הפחד ממנה סובל הילד. עלינו למקם את הילד על פני רצף, כאשר בקצהו האחד קיים חשש קל / אי נוחות, ובקצה האחר, מצב של היסטריה.
חשש קל / אי נוחות
מצב בו הילד משדר מצוקה בקרבת כלבים אך מצליח לחשוב ולהתנהל.
היסטריה
מצב בו הילד אינו יכול לקבל החלטות שכליות והגיוניות בקרבת כלבים.
ניתן לחלק את הילדים הפוחדים מכלבים לשלוש קבוצות:
1. פחד מכלבים בעקבות אירוע מכונן: ילדים הפוחדים מכלבים עקב חוויה טראומתית אישית.
2. פחד מכלבים עקב חשיפה לקויה: למידה וחיקוי של דמות משמעותית בחייהם
(הורים / אחים).
3. פתולוגיה רחבה: הפחד מהכלבים הנו סימפטום אחד מיני רבים ואף חלק מבעיה רגשית רחבה יותר.
איסוף אינפורמציה
לאחר שאבחנו את רמת הפחד מכלבים ומקורה, עלינו לאסוף את מירב האינפורמציה אודות הבעיה.
איסוף האינפורמציה הראשוני יעשה באמצעות שיחה עם ההורים. במידת הצורך ניתן לקבל מידע גם מגורמים מקצועיים אחרים, כגון: אחים, מחנך, מורה, פסיכולוג וכד'.
כיצד נבחר כלב לטיפול בפחד מכלבים?
על הכלב המשתתף בתהליך טיפול בפחד מכלבים להיות בעל אנרגיה נשלטת (נמוכה או בינונית), מזגו של הכלב יהיה ידידותי, אדיש ורגוע.
גודל הכלב יהיה קטן, רצוי בעל צבע אחיד ובהיר. עיניו חומות ומרגיעות, ומבנה פנים נעים למראה (לא אף פחוס או מנשך הפוך).
על המטפל להיות בעל יכולת מלאה להוביל ולשלוט בכלב.
תפקיד המטפל ומהלך טיפול פחד מכלבים.
כאשר ישנה בידינו האינפורמציה המרבית לגבי מקור הפחד מכלבים ממנה סובל הילד ולאחר מיקומו על פני הרצף (חשש קל-היסטריה), נקבע את היעד אליו נרצה להגיע עם הילד (מגע ישיר, מפגש מרחוק וכד'). טיפול בפחד מכלבים יעשה על ידי חשיפה מבוקרת ומתן חוויה מתקנת למפגש עם כלבים.
במהלך הטיפול בפחד על המטפל להפגין סמכותיות, יציבות וידע, יחד עם אמפתיה ורגישות. יש צורך הכרחי לבנות מערכת המושתתת על אמון בין המטפל לילד תוך יצירת אוירה חיובית ומהנה.
חשוב מאוד לאפשר לילד תחושת העצמה, לשדר לילד כי סומכים עליו. על המטפל לגרום לילד להיות אקטיבי בתהליך, ליזום ולבחור את שלבי ההתקדמות בטיפול פחד מכלבים ומצד שני להוביל אותו.
תפקידו של המטפל הוא להוריד את רמת הלחץ בו נמצא הילד. לאפשר סביבה בריאה, נטולת לחצים, מוצפת באנרגיה חיובית, בה יוכל הילד לחשוב ולהתקדם.
במידה וההורים רגועים נעודד את מעורבותם בתהליך, במידה ואינם – עדיף כי בשלב ראשון, המטפל והילד יתקדמו לבד.
כאשר הילד מפגין חשש קל או אי נוחות, מירב הטיפול יתמקד במתן ידע וכלים מעשיים לילד ולמשפחתו. ידע וכלים אודות כלבים, שפת גוף נכונה שלנו, הבנת שפת הגוף של הכלב וכדומה. במידה ומדובר במצב של היסטריה, נרצה לבנות תהליך טיפול בפחד מכלבים הדרגתי ומובנה.
תהליך לדוגמה – טיפול בפחד מכלבים
כאשר ישנה בידינו האינפורמציה המרבית לגבי מקור הפחד מכלבים ממנה סובל הילד ולאחר מיקומו על פני הרצף (חשש קל-היסטריה), נקבע את היעד אליו נרצה להגיע עם הילד (מגע ישיר, מפגש מרחוק וכד'). הטיפול יעשה על ידי חשיפה מבוקרת ומתן חוויה מתקנת למפגש עם כלבים.
במהלך הטיפול בפחד על המטפל להפגין סמכותיות, יציבות וידע, יחד עם אמפתיה ורגישות. יש צורך הכרחי לבנות מערכת המושתתת על אמון בין המטפל לילד תוך יצירת אוירה חיובית ומהנה.
חשוב מאוד לאפשר לילד תחושת העצמה, לשדר לילד כי סומכים עליו. על המטפל לגרום לילד להיות אקטיבי בתהליך, ליזום ולבחור את שלבי ההתקדמות בטיפול פחד מכלבים ומצד שני להוביל אותו.
תפקידו של המטפל הוא להוריד את רמת הלחץ בו נמצא הילד. לאפשר סביבה בריאה, נטולת לחצים, מוצפת באנרגיה חיובית, בה יוכל הילד לחשוב ולהתקדם.
במידה וההורים רגועים נעודד את מעורבותם בתהליך, במידה ואינם – עדיף כי בשלב ראשון, המטפל והילד יתקדמו לבד.
כאשר הילד מפגין חשש קל או אי נוחות, מירב הטיפול יתמקד במתן ידע וכלים מעשיים לילד ולמשפחתו. ידע וכלים אודות כלבים, שפת גוף נכונה שלנו, הבנת שפת הגוף של הכלב וכדומה. במידה ומדובר במצב של היסטריה, נרצה לבנות תהליך הדרגתי ומובנה.
בשלב ראשון בטיפול בפחד מכלבים, על המטפל לבנות אמון בינו לבין הילד ומשפחתו.
יש צורך בהפגנת יכולת הקשבה ואמפתיה. המפגש הראשון יהיה ללא כלב.
מפגש ישיר עם הכלב יתרחש אך ורק בהסכמת הילד ויתקיים כאשר גם הילד וגם הכלב הנם סטטיים.
שלבי ההתקדמות בטיפול בפחד מכלבים:
1. הילד יושב במקום נוח כאשר הכלב קשור היכן שהילד מעדיף ובוחר.
2. הילד מתהלך סביב הכלב הקשור.
3. המטפל אוחז ברצועה והילד מסתובב בחדר
4. הכלב משוחרר. הילד מתרגל שפת גוף נכונה (זקוף ללא קשר עין).
5. מגע ראשוני – הכלב פונה הפוך והילד נוגע בזנב.
6. הילד זורק אוכל לכלב
7. היליד נותן אוכל בצלחת.
8. הילד מאכיל את הכלב מכף ידו כאשר היא מונחת על ידו של המטפל
9. הילד מאכיל את הכלב ישירות מכף ידו, עם תמיכה או ללא תמיכת כף ידו של המטפל
ההתקדמות משלב לשלב בתהליך טיפול בפחד מכלבים תיעשה בהסכמת הילד תוך מתן מספר אפשרויות בחירה. חשוב מאוד לסיים כל מפגש בתחושה של הצלחה והתקדמות.
אביזרי עזר בטיפול בפחד מכלבים
מברשת, רצועות, חישוק, קערת אוכל, מדבקות וכד'…