שילוב אילוף כלבים בתחום החינוך
לתחום החינוך ולאילוף כלבים נקודות השקה רבות. על מנת להבין את הקשר בין תחום החינוך ובין עולם הכלבים יש להכיר ולהבין את התמורות שחלו בעולם הכלבנות בשנים האחרונות.
הגישה ההמנעותית לעומת הגישה החיובית
עד לפני כ-15 שנים, הגישה ששלטה בעולם אילוף הכלבים הייתה הגישה הקלאסית – ההמנעותית. לפי הגישה זו, על מנת לאלף כלב למשימות עבודה, יש לגרום לו לרצות (To Please) אותנו ולבצע את הנדרש ממנו על ידי הרצון להימנע מכאב. כלי האילוף הנפוצים ששימשו ליישום גישת אילוף כלבים קלאסית זו הם קולר החנק, חנק דוקרנים והקולר החשמלי.
יש לזכור כי בתקופה זו, כלבי העבודה יועדו בעיקר למשימות שמירה, הגנה וזיהוי חומרי נפץ ואילו עולם הכלבים התרפיים והכלבים השירותיים היה עדיין בחיתוליו. במקביל לשינויים שחלו בעולם החינוך האנושי שהפך משמרני ומגביל במקרים מסוימים לעולם ליברלי ויצירתי, החלו ניצני שינוי תפיסתי גם במערכת היחסים שבין האדם לכלב וגישת חינוך כלבים חדשה באה לעולם: אילוף כלבים בשיטות חיוביות.
חינוך כלבים ואילוף כלבים בשיטות חיוביות
גישה מדעית זו ללימוד בעלי חיים ובני אדם, צמחה מתוך מחקר בתחום מדעי ההתנהגות. גישת אילוף כלבים בשיטות חיוביות עונה על הצורך ללמד, לחנך ולטפל בבעיות התנהגות של כלבים בדרך הומאנית, אמפתית והוגנת, המביאה בחשבון את צרכי כל הצדדים – האדם והכלב כאחד.
בגישת אילוף כלבים בשיטות חיוביות, אנו מלמדים את האדם כיצד לשמש מנהיג חיובי לכלב וכל השאר נגזר מכך.כלי העבודה המשמשים ליישום גישת אילוף כלבים זו הם קליקר, צ'ופרים, הלטי ועוד.
מהו מנהיג חיובי באילוף וחינוך כלבים?
בתהליכי אילוף כלבים וחינוך כלבים, מנהיג חיובי אינו משתמש בכוח על מנת שיקשיבו לו, הוא אינו צועק והוא אינו מכאיב. מנהיג חיובי יודע מה הם הזכויות והחובות של הכלבים שהוא מוביל, הוא לומד כיצד לתת את הזכויות הללו ובעקבות כך, כיצד לדרוש את קיום החובות. מנהיג חיובי יודע כי סדר ועקביות הן תנאי להצלחה, לכן מנהיג חיובי חייב להיות עקשן ולעמוד על שלו כשצריך.
מאלף כלבים כמנהיג חיובי אינו עובד לבד. הוא אינו מלך ואינו שליט. הוא יודע שעל מנת להצליח עליו לעבוד בצוות, עליו ללמוד ולספוג ומצד שני ללמד, להוביל ולהאציל סמכויות. מנהיג חיובי צריך להיות אחראי, מעורר כבוד ונעים הליכות.
חינוך בעזרת כלבים
בבואנו ליישם חינוך בעזרת כלבים בקרב ילדים ונוער, מטרתנו העיקרית היא לגרום לשינוי חברתי, אישי והתנהגותי. האמצעים העומדים לרשותנו על מנת להגיע למטרה זו רבים ומגוונים:
- עבודה עם הכלבים של מדברים עם כלבים, המאולפים למטרות שונות
- עבודה עם כלבים נטושים
- התנדבות קהילתית עם הכלבים
- אילוף כלבים לנוער בסיכון
- לימודי כלבנות לבגרות
הדגש בלימודי חינוך בעזרת כלבים הוא על אילוף כלבים בשיטות חיוביות ועל בניית מנהיגות חיובית. לשם כך, צוות מדברים עם כלבים משתמש בכלי העבודה המתאימים לגישה ולרוח הדברים ומלמד את התלמידים מושגים חדשים במערכת היחסים שלהם עם הכלבים, כגון: זכויות וחובות, משא ומתן, מרכז עניינים, בניית שגרה וכו'.
מושגים אלה, המוטמעים במערכת היחסים של התלמידים עם הכלבים, הופכים להיות חלק מהאישיות של הילדים והנערים ומחלחלים גם למערכות היחסים שלהם בחברה האנושית.
שתף מאמר זה